Lyden fra Viola Audiolabs produkter er helt i særklasse, og  beskrives af nogle som selve sjælen af det oprindelige Mark Levinson. Og det oprindelige Mark Levinson beskrives af de samme, som indbegrebet af det allerførste rigtige “High-End” lyd, da det kom på markedet i slutningen af halvfjerdserne.

LÆS MERE: Viola Audiolabs blev etableret af Tom Colangelo og Paul Jayson i år 2000. Men forud havde de 2 ingeniører gjort karriere hos Mark Levinson, og Viola har således rødder der går tilbage til selve genet i Mark Levinson. Alle som kender sin historie inden for Audio i højeste klasse, kender Mark Levinson, men de færreste har hørt om de 2 dygtige ingeniører, som udviklede elektronikken for Mark Levinson. Mark Levinson var (og er); designer og musiker. Men fremfor alt, havde han et par rigtigt gode ører. Han gav sig i lag med at bygge de berømte forstærkere med hans eget "ML" navnetræk tilbage i 1972. Mark Levinson ansatte de første år, 3 dygtige ingeniører som fik til opgave at udvikle den "lyd" han søgte, såvel som den lyd der skulle være virksomhedens kendetegn. Én af de første ingeniører hed John Curl (senere verdenskendt med sit eget brand "Parasound"). John Curl fik til opgave at udvikle en forforstærker (JC-2 og JC-1). Yderligere et par ingeniører kom til og fik til opgave at udvikle effektforstærkere; Tom Colangelo og Paul Jayson. Mark Levinson opnåede stor succes på sin karakteristiske og gode spillestil, og mange påstår i dag, at det første Mark Levinson stadig er dét der lyder bedst, i forhold til nutidens apparater med "ML" navnet. Mark Levinson solgte virksomheden, men en ny (CELLO) blev hurtigt startet, med hjælp fra Tom Colangelo og Paul Jayson. I Cello udviklede Tom og Paul nogle unikke kredsløbsdesign med vellyd og salgsucces til følge. Men en brat opbremsning i afsætningen grundet en stor krise i Asien (1998-1999), på et tidspunkt hvor virksomheden havde investeret stort, endte med at blive virksomhedens undergang. Mark Levinson startede efterfølgende "RED ROSE" Audio, mens Tom og Paul etablerede Viola Audiolabs. Gengivelse fra Viola produkterne er kendetegnet ved detaljerigdom, masser af overskud, stort uanstrengt lydbillede, og mest iørefaldende - den udtalte impulsvillighed. Disse kvaliteter er summen af særlige kredsløbsdesigns parret med et unikt men atypisk (og kostbart) design af strømforsyningen. Princippet går ud på at sætte en kobberspole på indgangssiden af forstærkeren, altså imellem stikkontakt og forsyning inde i forstærkeren.! Sådan en spole bliver meget stor hvis den skal have den ønskede effekt i en effekltforstærker på bare 2 x 200 watt. Sidstnævnte kræver en spole på tæt ved 25 kilo.Dette ekstreme strømreservoir udført i massiv kobber, bidrager til optimale arbejdsbetingelser for forstærkeren. Det fundamentale "afsæt" for processen med at forstærke lyd, er medvirkende årsag til den særlige spillestil fra Viola. Designet med spolen - også kaldet en "choke" på engelsk, i strømforsyningen, går igen i alle Viola’s apparater, og forklarer den høje vægt på disse. Det er jo ret atypisk når en forstærker på "bare" 2 x 200watt som model SYMPHONY vejer 54 kg.